pedagógia

6. Gyógypedagógia szabopa 2021. 07. 23., p – 14:46

Gyógypedagógiai terminológiai váltás: kb. 20 éve a teljes tudományterületet érintető változás, az akkor általánosan elterjedt szakkifejezések használata ma súlyos hibának számít (pl. debilis, ma tanulásban akadályozott).

 

A gyógypedagógiában előforduló tipikus tartalmi elemek sorrendje

Séma

1. fogyatékosság típusa 2. tantárgytípus 3. kiemelt fogalom 4. személy típus 5. intézménytípus   6. szempont

5. Egyéb szabályok szabopa 2021. 07. 23., p – 14:43

Alternatív nevelési programok

Konkrét nevelési programnál megnevezzük a nevelési programot vagy iskolát, és egy párhuzamos tárgyszóláncban a 650 $a alternatív nevelési program + egyéb bővítmények tárgyszóláncot is használjuk.

Pl.

650 $a Montessori pedagógia $x óvodai nevelés    ÉS

650 $a alternatív nevelési program $x óvoda

 

4. Oktatási intézmények szabopa 2021. 07. 23., p – 14:40

Ha konkrét intézményről van szó, minden esetben szükséges az adott intézmény nevét a 610-es mezőben feltüntetni, és párhuzamosan feltárni a 650-es mezőben az intézmény típusát, székhelyét és a vele kapcsolatos egyéb tartalmi elemeket.

 

Séma

610 $a testületi név tárgyi melléktétel   ÉS

650 $a intézménytípus $x pontosító tárgyszó $z székhely $x egyéb szűkítés

Pl.

610 $a Eötvös Loránd Tudományegyetem (Budapest)   ÉS

650 $a egyetem $z Budapest $x tájékoztató

3. Tantárgyak szabopa 2021. 07. 23., p – 14:25

Általános képzés

Séma

650 $a tantárgy / foglalkozás / képzés / fejlesztés stb. $x iskolatípus / csoport / korosztály

653 $a formai megjegyzés

Pl.

650 $a matematika $x szakközépiskola ÉS

653 $a középiskolai tankönyv

Hasonlóképpen: anyanyelvi foglalkozás, zenei fejlesztés, erkölcsi nevelés stb.

 

Tanításmódszertan

Séma

650 $a tantárgy $x iskolatípus $x didaktika

Pl.

2. Általános megjegyzések szabopa 2021. 07. 23., p – 13:43

Pontos időmegjelölést (pl. évszám tól-ig) csak indokolt esetben alkalmazunk. Ha a téma szempontjából lényegtelen a hely megjelölése, földrajzi pontosítást nem használunk. Következetesen használjuk a magyar vonatkozás jelölését, ha intézményekről, szakpolitikáról, jogszabályról stb. van szó.

1. Sémák szabopa 2021. 07. 23., p – 13:41

A pedagógia esetében három olyan tartalmi elem is van, amely a pedagógia tematikánál gyakran fordul elő, míg máshol kevésbé jellemző az alkalmazásuk. Ilyenek elsősorban a tanítással közvetlen összefüggő tartalmi ismérvek (tanterv, tantárgy stb.), de más területekhez képest gyakori még a személyekre, illetve intézményekre vonatkozó ismérvek is. Az általános séma felépítése emiatt valamivel bonyolultabb, mert ezeket a kategóriákat is figyelembe veszi.

Általános, összesített séma almezőtípusok szerint

Sorrend: