Gyógypedagógiai terminológiai váltás: kb. 20 éve a teljes tudományterületet érintető változás, az akkor általánosan elterjedt szakkifejezések használata ma súlyos hibának számít (pl. debilis, ma tanulásban akadályozott).
A gyógypedagógiában előforduló tipikus tartalmi elemek sorrendje
Séma
1. fogyatékosság típusa 2. tantárgytípus 3. kiemelt fogalom 4. személy típus 5. intézménytípus 6. szempont
Konkrét nevelési programnál megnevezzük a nevelési programot vagy iskolát, és egy párhuzamos tárgyszóláncban a 650 $a alternatív nevelési program + egyéb bővítmények tárgyszóláncot is használjuk.
Pl.
650 $a Montessori pedagógia $x óvodai nevelés ÉS
650 $a alternatív nevelési program $x óvoda
Ha konkrét intézményről van szó, minden esetben szükséges az adott intézmény nevét a 610-es mezőben feltüntetni, és párhuzamosan feltárni a 650-es mezőben az intézmény típusát, székhelyét és a vele kapcsolatos egyéb tartalmi elemeket.
Séma
610 $a testületi név tárgyi melléktétel ÉS
650 $a intézménytípus $x pontosító tárgyszó $z székhely $x egyéb szűkítés
Pl.
610 $a Eötvös Loránd Tudományegyetem (Budapest) ÉS
650 $a egyetem $z Budapest $x tájékoztató
650 $a tantárgy / foglalkozás / képzés / fejlesztés stb. $x iskolatípus / csoport / korosztály
653 $a formai megjegyzés
Pl.
650 $a matematika $x szakközépiskola ÉS
653 $a középiskolai tankönyv
Hasonlóképpen: anyanyelvi foglalkozás, zenei fejlesztés, erkölcsi nevelés stb.
Séma
650 $a tantárgy $x iskolatípus $x didaktika
Pl.
Pontos időmegjelölést (pl. évszám tól-ig) csak indokolt esetben alkalmazunk. Ha a téma szempontjából lényegtelen a hely megjelölése, földrajzi pontosítást nem használunk. Következetesen használjuk a magyar vonatkozás jelölését, ha intézményekről, szakpolitikáról, jogszabályról stb. van szó.
A pedagógia esetében három olyan tartalmi elem is van, amely a pedagógia tematikánál gyakran fordul elő, míg máshol kevésbé jellemző az alkalmazásuk. Ilyenek elsősorban a tanítással közvetlen összefüggő tartalmi ismérvek (tanterv, tantárgy stb.), de más területekhez képest gyakori még a személyekre, illetve intézményekre vonatkozó ismérvek is. Az általános séma felépítése emiatt valamivel bonyolultabb, mert ezeket a kategóriákat is figyelembe veszi.
Sorrend: