IKR Koordinációs Bizottságok szervezeti átalakítása

Az ALEPH Integrált Könyvtári Rendszer Koordinációs Bizottság átalakításáról előterjesztést nyújtottak be a Könyvtári Tanács elé az almunkabizottságok vezetői.

Az ALEPH IKR bevezetésének előkészítő munkálatait 2010-ben egy szakemberekből álló munkacsoport végezte. Az ALEPH bevezetése, 2011 januárja után merült fel az igény, hogy a munkacsoport a Könyvtári Tanács égisze alatt tevékenykedjen tovább.

Az IKR munkabizottság felállításáról a Könyvtári Tanács 2012. július 6-i ülésén döntött. Ennek értelmében az ELTE-n közös integrált könyvtári rendszert használó könyvtárak munkájának összehangolására és a kommunikáció hatékonyságának növelésére a Könyvtári Tanács szakmai munkabizottságot állított fel, melyen belül az alábbi almunkabizottságok (AMB) működnek: 

  1. Formai feldolgozás
  2. Tartalmi feldolgozás
  3. Folyóirat-kezelés
  4. Kölcsönzés
  5. Web-OPAC

Az almunkabizottságok munkáját a vezető rendszerkönyvtáros koordinálta.

Változások és problémák (2010-2019.)

  1. Feladatok módosulása.
  2. AMB-k összeolvadása (pl. Formai feltárás AMB és a Folyóirat-kezelés AMB), működési rend változása (személyes találkozások helyett e-mail, telefon; ritkuló ülések).
  3. Személyi problémák: több AMB-ban ugyanazok az emberek a delegáltak (Pl. IK, TTK, PPK, TÓK). AMB szinten nem megfelelő tudással és hatáskörrel rendelkező kolléga a delegált az adott munkabizottságban.
  4. Több napirendi pont esetében más AMB véleményét, érveit is meg kell hallgatni a jó döntés érdekében.

Javaslat a hatékonyabb működés érdekében

  1. A korábbi almunkabizottsági rendszer megszüntetésével egy egységes IKR Koordinációs Bizottság létrehozása 2020. január 1-től.
  2. Tagjai: a rendszerkönyvtárosok (Varga Klára, Czinki-Vietorisz Gabriella, Szabó Panna, Kutasi Zsuzsanna, Székelyné Török Tünde) és a kari delegáltak (1-1 fő).
  3. A tagok szavazati joggal rendelkeznek.
  4. Bármely napirendi pont megbeszélésén meghívottként részt vehet (javaslatot tehet, érvelhet stb.) a téma szakértője.
  5. Az újonnan alakuló IKR Koordinációs Bizottság vezetője: Czinki-Vietorisz Gabriella /Egyetemi Könyvtár és Levéltár, Informatikai és Fejlesztési Osztály

Az előterjesztést a Könyvtári Tanács megszavazta, az IKR Koordinációs Bizottság 2020. január 1-től kezdi meg munkáját.

Összeállította: Czinki-Vietorisz Gabriella, Székelyné Török Tünde, ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár