pedagógia

6. Gyógypedagógia

Gyógypedagógiai terminológiai váltás: kb. 20 éve a teljes tudományterületet érintető változás, az akkor általánosan elterjedt szakkifejezések használata ma súlyos hibának számít (pl. debilis, ma tanulásban akadályozott).

 

A gyógypedagógiában előforduló tipikus tartalmi elemek sorrendje

Séma

1. fogyatékosság típusa 2. tantárgytípus 3. kiemelt fogalom 4. személy típus 5. intézménytípus   6. szempont

5. Egyéb szabályok

Alternatív nevelési programok

Konkrét nevelési programnál megnevezzük a nevelési programot vagy iskolát, és egy párhuzamos tárgyszóláncban a 650 $a alternatív nevelési program + egyéb bővítmények tárgyszóláncot is használjuk.

Pl.

650 $a Montessori pedagógia $x óvodai nevelés    ÉS

650 $a alternatív nevelési program $x óvoda

 

4. Oktatási intézmények

Ha konkrét intézményről van szó, minden esetben szükséges az adott intézmény nevét a 610-es mezőben feltüntetni, és párhuzamosan feltárni a 650-es mezőben az intézmény típusát, székhelyét és a vele kapcsolatos egyéb tartalmi elemeket.

 

Séma

610 $a testületi név tárgyi melléktétel   ÉS

650 $a intézménytípus $x pontosító tárgyszó $z székhely $x egyéb szűkítés

Pl.

610 $a Eötvös Loránd Tudományegyetem (Budapest)   ÉS

650 $a egyetem $z Budapest $x tájékoztató

3. Tantárgyak

Általános képzés

Séma

650 $a tantárgy / foglalkozás / képzés / fejlesztés stb. $x iskolatípus / csoport / korosztály

653 $a formai megjegyzés

Pl.

650 $a matematika $x szakközépiskola ÉS

653 $a középiskolai tankönyv

Hasonlóképpen: anyanyelvi foglalkozás, zenei fejlesztés, erkölcsi nevelés stb.

 

Tanításmódszertan

Séma

650 $a tantárgy $x iskolatípus $x didaktika

Pl.

2. Általános megjegyzések

Pontos időmegjelölést (pl. évszám tól-ig) csak indokolt esetben alkalmazunk. Ha a téma szempontjából lényegtelen a hely megjelölése, földrajzi pontosítást nem használunk. Következetesen használjuk a magyar vonatkozás jelölését, ha intézményekről, szakpolitikáról, jogszabályról stb. van szó.

1. Sémák

A pedagógia esetében három olyan tartalmi elem is van, amely a pedagógia tematikánál gyakran fordul elő, míg máshol kevésbé jellemző az alkalmazásuk. Ilyenek elsősorban a tanítással közvetlen összefüggő tartalmi ismérvek (tanterv, tantárgy stb.), de más területekhez képest gyakori még a személyekre, illetve intézményekre vonatkozó ismérvek is. Az általános séma felépítése emiatt valamivel bonyolultabb, mert ezeket a kategóriákat is figyelembe veszi.

Általános, összesített séma almezőtípusok szerint

Sorrend: