Szóhasználat

Nyelvtani alak

A szavakat lehetőleg alanyesetben, egyes számban használjuk. Többes számot személyeket jelölő kifejezések és gyűjtőnevek esetében használhatunk.

Kiegészítés: személyt jelölő nevek esetében két lehetőség adódik:

  1. konkrét személy(ek) tevékenységéről és/vagy életrajzáról szóló művek
  2. egy társadalmi, foglalkozási réteg tárgyalásáról

A két eset eltérései miatt indokolt, hogy ezt a különbséget érzékeltessük a feltárásban is:

1. foglalkozás név egyes számban + egyéb pontosítások (etnikum, idő, formai)

2. foglalkozás többes számban + egyéb pontosítások (etnikum, idő, formai) + megközelítési mód (a megközelítési mód itt kötelező elem)

Pl. 650 $a pedagógusok $z Magyarország $y 20. sz. $x szociológia

 

Összetett szavak használatát kerüljük, ha a külön írt változat használata nagyjából egyenrangúnak tekinthető.

Birtokos jelzős szerkezet használata akkor lehetséges (és szükséges), ha két tartalom közti viszony alanyesetben történő egymás mellé rendelése nem fejezi ki egyértelműen a kapcsolatot, vagyis ha két személytípusú kategória közötti egyirányú attitűdről van szó.

Pl.

650 $a gyermekek $x attitűd

Ennek a tárgyszóláncnak kétféle értelmezése lehet: a gyermekek attitűdje valamivel kapcsolatban vagy a gyermekekkel kapcsolatos attitűdje más személyeknek.

Megoldás: az egyik tartalom kifejezésére használt birtokos jelzős szerkezet alkalmazása.

Pl.

650 $a gyermeki attitűd  (= a gyermekek attitűdje valamivel kapcsolatban)

650 $a gyermekek $x szülői attitűd  (= a gyermekekkel kapcsolatos attitűdje más személyeknek)

 

Ha a birtokos jelzős szerkezet erőltetett lenne:

650 $a kinek az attitűdje $x attitűd $x akivel/amivel kapcsolatos

Pl.

650 $a értelmileg akadályozott fiatalok szülei $x attitűd $x társadalmi kirekesztettség

Tulajdonnévből képzett irányzatok elnevezései

A tulajdonnévből képzett valamilyen tudományos iskolát, irányzatot reprezentáló elnevezéseket általában kerüljük, helyette inkább a hely + idő megjelölésével pontosítsunk, vagy ha van lehetőség más kifejezésre, akkor azt használjuk.

Pl.

650 $a hitlerizmus $z német    helyett   650 $a nemzetiszocializmus $z német

Szaknyelv és köznyelv viszonya

Az adott szakterület művelői által használt kifejezéseket tükröztessük a katalógusban. Ha egy tudományterület több kifejezést is használ ugyanazon jelenség leírására, akkor a kifejezés gyakorisága alapján – a tendenciákat is figyelem véve – döntünk a helyes tárgyszó kiválasztásáról, és felvesszük a szinonimalistába.

Pl. diszlexia – dyslexia, olvasászavar

 

...elmélet / ...filozófia (pl. társadalomelmélet - társadalomfilozófia) Általában mindkettő használható a különböző diszciplínáknál. A különbség elsősorban az eltérő kiindulási szempontok alapján határozható meg. A ...filozófia az adott tudományágon kívüli tényezőkre alapítja az érvelését, és lényegében a filozófiának az adott területre vonatkozó megállapításait, elemzéseit jelenti, míg az ...elmélet a tudományág tényein, összefüggésein alapszik, és ennek megfelelően az adott tudományágnak szerves részeként, annak általános érvényű törvényeit, összefüggéseit vizsgálja. A határok sokszor nehezen megállapíthatók, a döntésben segíthet a szerzőnek a szakmai besorolása. Pl. a szociológus Max Weber műve nagyobb valószínűséggel lesz besorolható a “társadalomelmélet” fogalom alá, míg Rousseau társadalomra vonatkozó fejtegetései inkább a “társadalomfilozófia” meghatározással kell jelölni.

Irányzatok, iskolák tematikus vagy általános megközelítésben

Meg kell mindig különböztetni, hogy egy irányzat általánosságban, többféle megközelítésben vagy csak egy adott tudományhoz kapcsolódóan van tárgyalva. Ha a megközelítés több tudományághoz köthető, akkor az irányzatot kifejező főnévvel, ha viszont csak egy tudományágon belüli irányzatról van szó, akkor jelzős szerkezettel oldjuk meg.

Pl.

650 $a strukturalizmus (= a strukturalizmus tárgyalása általában, különböző tudományágakhoz kötődően, nyelvészet, szociológia, stb.)   DE!

650 $a strukturalista filozófia

Tanulmány, monográfia

Egy adott téma tárgyalását teljes egészében felölelő tanulmány, azaz monografikus feldolgozás esetén a "tanulmány" kifejezés 650-es mezőben soha nem használható. Ha a tárgyszóláncban nincs semmilyen formai megjelölés, akkor az alaphelyzetben úgy értjük, mintha monográfia, szakkönyv lenne. Ezeket a kifejezéseket soha nem használjuk.