2. Több 650-es mező (párhuzamos tárgyszólánc)

A párhuzamos tárgyszólánc általában

A párhuzamos tárgyszóláncok a könyv teljes tartalmát együttesen adják meg. Funkciója, hogy a dokumentum összetett tartalmát úgy fejezzék ki, hogy maguk a megalkotott tárgyszóláncok minél egyszerűbbek lehessenek, vagyis külön az egyik vagy másik tárgyszólánc nem kell, hogy kifejezze a könyv teljes tartalmát.

A párhuzamos tárgyszóláncok szerepe a tárgyszóláncok felépítésének egyszerűsítése, és ezáltal a tárgyszóindex könnyebb kezelhetősége. Ha kettő azonos pozíciót betöltő tárgyszóelem mellérendelő viszonyban van egymással, akkor párhuzamos tárgyszóláncot alkalmazunk, és mindenképpen kerüljük a felsorolásszerű megoldásokat!

Párhuzamos tárgyszóláncokat olyankor is érdemes alkotni, ha van egy kiemelésre érdemes konkrét tartalmi elem, amelyet a dokumentum hangsúlyosan tárgyal, és ami nem illeszthető be a szabályzatban megadott sémába.

Séma

650 $a konkrét, kiemelendő tartalmi elem $x témakör $... egyéb pontosítások (leegyszerűsített kategóriákkal)

650 $a témakör $... egyéb pontosítások (pontosabb kategóriákkal) $x a konkrét tartalmi elem általánosítva, esetleg konkrétan megnevezve

Pl.

650 $a katarzis $x irodalom $z görög   ÉS

650 $a görög irodalom $x dráma $y ókor $x irodalomesztétika

 

A párhuzamos tárgyszólánc alkalmazásának néhány tipikus esete

Két ország/etnikum/irodalom/nyelv stb. kapcsolata, összehasonlító tárgyalása

Séma

650 $a megközelítés/viszony meghatározása $z földrajzi (ország/etnikum) $z másik földrajzi (ország/etnikum) $y idő  ÉS

650 $a megközelítés/viszony meghatározása $z földrajzi (ország/etnikum) $z földrajzi (ország/etnikum) $y idő 

Pl.

650 $a összehasonlító irodalomtörténet $z magyar $z szerb $y 20. sz.   ÉS

650 $a összehasonlító irodalomtörténet $z szerb $z magyar $y 20. sz. 

 

Egyes témák, motívumok elemzése az irodalomban vagy a művészetekben

Lásd művészeti motívumok, irodalom: téma és motívumok.

 

Egyes alkotókról szóló kiadványok

Lásd a 600-as mezőnél

 

Jellegzetesen két tudományág vagy megközelítési mód együttes fennállása

Lásd a népköltészetettörténelmet

 

Kivételes esetekben az alternatív megfogalmazás miatt (ahol a kifejezések nem egyeznek meg egymással, csak átfedésben vannak)

Pl.

650 $a óangol nyelvtörténet   ÉS

650 $a angol nyelvtörténet $y idő

 

Irányzatok

Séma

650 $a művészeti ág/irodalom $z etnikum $y idő   ÉS

650 $a művészeti/irodalmi irányzat $z etnikum

Lásd még művészeti irányzatok, irodalmi irányzatok, pszichológiai irányzatok és iskolák

 

Kiemelt események, jelenségek, korszakok egyes eseteiben, amikor az esemény, jelenség külön tárgyszóban történő megfogalmazásával párhuzamosan az adott terület is meg van fogalmazva egy külön tárgyszóláncban

Séma

650 $a kiemelt esemény/jelenség $z földrajzi/etnikum $y idő   ÉS

650 $a vonatkozó témakör $z földrajzi/etnikum $y idő

 

Tárgyi melléktételek esetében mindig kell 650-es párhuzamos tárgyszó

Lásd 600, 610, 611, 630, 651

 

Földrajzi tárgyszó esetében a Földrajzi tárgyszóra vonatkozó szabályoknak megfelelően

Lásd a Földrajz fejezetet.

 

Egy alkotó/szerző vagy irányzat/iskola hatása kifejezésénél két szempontot kell figyelembe venni: egyrészt, ami hatással van, másrészt, amire a hatás vonatkozik.

Pl.

650 $a filozófia $z görög $y ókor $x hatás   ÉS

650 $a filozófia $z európai $y 20. sz. $x hatástörténet

Lásd még összehasonlító nyelvészet, irodalmi hatás és recepció.

 

A párhuzamos tárgyszólánc egyéb konkrét esetei

Pszichológiai irányzatok, iskolák; a "hadtörténet" szó használata; nyelvtörténeti korszakok; nyelvészet, földrajzi szűkítésirodalmi irányzatok; két vagy több irodalmat együtt tárgyaló művek; a 651-es mező eltérő használata tartalomtól függően; történelem tematikahelységnevek történelmi változatai; történelmi események; történelmi korszakok; jogösszehasonlítás; döntvénytár; jogtörténet; történeti jogok jogforrásai; a jogrendszer és jogi rendszer részleges történeti tárgyalása.