A párhuzamos tárgyszólánc általában
A párhuzamos tárgyszóláncok a könyv teljes tartalmát együttesen adják meg. Funkciója, hogy a dokumentum összetett tartalmát úgy fejezzék ki, hogy maguk a megalkotott tárgyszóláncok minél egyszerűbbek lehessenek, vagyis külön az egyik vagy másik tárgyszólánc nem kell, hogy kifejezze a könyv teljes tartalmát.
A párhuzamos tárgyszóláncok szerepe a tárgyszóláncok felépítésének egyszerűsítése, és ezáltal a tárgyszóindex könnyebb kezelhetősége. Ha kettő azonos pozíciót betöltő tárgyszóelem mellérendelő viszonyban van egymással, akkor párhuzamos tárgyszóláncot alkalmazunk, és mindenképpen kerüljük a felsorolásszerű megoldásokat!
Párhuzamos tárgyszóláncokat olyankor is érdemes alkotni, ha van egy kiemelésre érdemes konkrét tartalmi elem, amelyet a dokumentum hangsúlyosan tárgyal, és ami nem illeszthető be a szabályzatban megadott sémába.
Séma
650 $a konkrét, kiemelendő tartalmi elem $x témakör $... egyéb pontosítások (leegyszerűsített kategóriákkal)
650 $a témakör $... egyéb pontosítások (pontosabb kategóriákkal) $x a konkrét tartalmi elem általánosítva, esetleg konkrétan megnevezve
Pl.
650 $a katarzis $x irodalom $z görög ÉS
650 $a görög irodalom $x dráma $y ókor $x irodalomesztétika
A párhuzamos tárgyszólánc alkalmazásának néhány tipikus esete
Két ország/etnikum/irodalom/nyelv stb. kapcsolata, összehasonlító tárgyalása
Séma
650 $a megközelítés/viszony meghatározása $z földrajzi (ország/etnikum) $z másik földrajzi (ország/etnikum) $y idő ÉS
650 $a megközelítés/viszony meghatározása $z földrajzi (ország/etnikum) $z földrajzi (ország/etnikum) $y idő
Pl.
650 $a összehasonlító irodalomtörténet $z magyar $z szerb $y 20. sz. ÉS
650 $a összehasonlító irodalomtörténet $z szerb $z magyar $y 20. sz.
Egyes témák, motívumok elemzése az irodalomban vagy a művészetekben
Lásd művészeti motívumok, irodalom: téma és motívumok.
Egyes alkotókról szóló kiadványok
Lásd a 600-as mezőnél.
Jellegzetesen két tudományág vagy megközelítési mód együttes fennállása
Lásd a népköltészetet, történelmet.
Kivételes esetekben az alternatív megfogalmazás miatt (ahol a kifejezések nem egyeznek meg egymással, csak átfedésben vannak)
Pl.
650 $a óangol nyelvtörténet ÉS
650 $a angol nyelvtörténet $y idő
Irányzatok
Séma
650 $a művészeti ág/irodalom $z etnikum $y idő ÉS
650 $a művészeti/irodalmi irányzat $z etnikum
Lásd még művészeti irányzatok, irodalmi irányzatok, pszichológiai irányzatok és iskolák.
Kiemelt események, jelenségek, korszakok egyes eseteiben, amikor az esemény, jelenség külön tárgyszóban történő megfogalmazásával párhuzamosan az adott terület is meg van fogalmazva egy külön tárgyszóláncban
Séma
650 $a kiemelt esemény/jelenség $z földrajzi/etnikum $y idő ÉS
650 $a vonatkozó témakör $z földrajzi/etnikum $y idő
Tárgyi melléktételek esetében mindig kell 650-es párhuzamos tárgyszó
Földrajzi tárgyszó esetében a Földrajzi tárgyszóra vonatkozó szabályoknak megfelelően
Lásd a Földrajz fejezetet.
Egy alkotó/szerző vagy irányzat/iskola hatása kifejezésénél két szempontot kell figyelembe venni: egyrészt, ami hatással van, másrészt, amire a hatás vonatkozik.
Pl.
650 $a filozófia $z görög $y ókor $x hatás ÉS
650 $a filozófia $z európai $y 20. sz. $x hatástörténet
Lásd még összehasonlító nyelvészet, irodalmi hatás és recepció.
A párhuzamos tárgyszólánc egyéb konkrét esetei
Pszichológiai irányzatok, iskolák; a "hadtörténet" szó használata; nyelvtörténeti korszakok; nyelvészet, földrajzi szűkítés; irodalmi irányzatok; két vagy több irodalmat együtt tárgyaló művek; a 651-es mező eltérő használata tartalomtól függően; történelem tematika; helységnevek történelmi változatai; történelmi események; történelmi korszakok; jogösszehasonlítás; döntvénytár; jogtörténet; történeti jogok jogforrásai; a jogrendszer és jogi rendszer részleges történeti tárgyalása.